Menu
POLTRANS
  • Strona główna
  • Nasza Firma
  • Współpraca
  • Wydarzenia
  • Kontakt
POLTRANS

Kiedy przewoźnik może skorzystać z prawa zastawu.

Napisano dnia 20 kwietnia, 2020

Czy przewoźnikowi przysługuje prawo zastawu w stosunku do należności wynikających z danej umowy, ale jeszcze niewymagalnych?

Niektórzy klienci zalegają z płatnością za wykonane usługi, co w obecnej sytuacji epidemii jest szczególnie uciążliwe. Czy można zatrzymać powierzony nam towar jako przedmiot zastawu, aby odzyskać zaległe należności?

Odpowiedź brzmi: tak, ale dotyczy to tylko zabezpieczenia należności wynikających z konkretnej umowy przewozu, a co więcej – takich, które stały się wymagalne w umówionym terminie wykonywania danej umowy. Nie można stosować zastawu dla wyegzekwowania należności zaległych. Tak interpretują przepisy sądy.

Zgodnie z art. 57 prawa przewozowego (dalej: p.p.) przewoźnikowi przysługuje prawo zastawu na przesyłce w celu zabezpieczenia roszczeń wynikających z umowy przewozu (z wyjątkiem przesyłek organów władzy i administracji państwowej oraz organów wymiaru sprawiedliwości i ścigania). W myśl zaś art. 57 ust. 2 p.p. prawo zastawu może być wykonywane dopóty, dopóki przesyłka znajduje się u przewoźnika lub u osoby, która ją dzierży w jego imieniu, albo dopóki może nią rozporządzać na podstawie dokumentów.

Poltrans
www.poltrans.org.pl
#Poltrans
#transport

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy

  • OC. Od nowego roku zapłacimy więcej!
  • Drożej na bramkach autostrady A2
  • Przewoźnicy rozważają zaskarżenie rządu Francji za blokadę
  • Znacząco rośnie liczba ładunków pilnych
  • Rząd planuje zmienić system poboru opłat na autostradach
  • GEODIS OGŁASZA PRZEJĘCIE PEKAES
  • Ciężki transport po drogach publicznych bez dodatkowych zezwoleń
  • Od grudnia bez konieczności posiadania przy sobie prawa jazdy
  • 1 września w UE wchodzą w życie bardziej rygorystyczne normy dotyczące homologacji pojazdów
  • Pakiet mobilności może wypchnąć z unijnego rynku słabszych przewoźników
©2023 POLTRANS | Powered by SuperbThemes & WordPress